KANAL GELMEDEN MALİYETİ KATLANDI  
16.02.2021
191
Yazı Boyutu: A- A+
Türkiye’nin Avrupa’yla demiryolu bağlantısını sağlayacak Halkalı-Kapıkule Yüksek Hızlı Tren (YHT) Projesi’nin Çerkezköy-Halkalı bölümünün maliyeti Kanal İstanbul güzergâhıyla kesiştiği için ikiye katlandı. Projenin 3,1 milyar TL olarak açıklanan maliyet revize edilerek 7,7 milyar TL’ye çıkarıldı. CHP Genel Başkan Yardımcısı Ahmet Akın, “Bir rant projesi olan Kanal İstanbul, henüz bir çivi çakılmadan kamuya ek yük getirmeye başladı. Kanalın güzergâhıyla kesişen YHT projesinin maliyeti iki kattan fazla arttırıldı” değerlendirmesinde bulundu.
Halkalı-Kapıkule YHT Projesi’nin Kapıkule-Çerkezköy bölümüyle ilgili inşaat çalışmaları 2019 yılından beri sürüyor. İktidara yakın Kolin İnşaat’ın ilk bölümünü yaptığı projenin diğer bölümü olan Çerkezköy Halkalı bölümüyle ilgili bütün etüt, proje ve maliyet hesaplamaları da 2019 yılında tamamlanırken; söz konusu bölüm ihaleye edilmeden rekor oranda maliyet artışı yapıldı. 
Yatırım Programında değiştirildi
2020 yılında TCDD’nin yatırım programında Çerkezköy-Halkalı bölümünün toplam maliyeti 3,1 milyar TL olarak yer alırken; Cumhurbaşkanlığı tarafından yayınlanan 2021 Yılı Yatırım Programı’nda söz konusu bölümle ilgili maliyet artışı yapıldı ve projenin sorumluluğu TCDD’den alınarak Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na devredildi. 
Kanalla kesişti maliyet katlandı
Kanal İstanbul ile aynı güzergâhta yer alan YHT projesinin ilgili bölümünün maliyeti 3,1 milyar TL’den 7,7 milyar TL’ye çıkarıldı. Projenin maliyetinin 2 katından fazla artmasının nedeninin Kanal İstanbul ile kesişmesinden kaynaklandığı belirtildi. Toplam 76 kilometre uzunluğundaki proje kapsamında Kanal İstanbul nedeniyle etüt çalışmalarının revize edilerek yaklaşık 10 kilometre uzunluğunda tünelin yapılmasının ve Kanal İstanbul ile uyumlu hale getirilmesi nedeniyle maliyetlerin artacağı hesaplandı. 
İhale edilmeden kamuya ek yük
Maliyet artışının ardından projenin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü bünyesinde bu yıl içinde ihale sürecinin tamamlanması bekleniyor. Maliyetin ikiye katlanmasının ardından projeye iktidara yakın firmaların yoğun ilgi gösterdiği ifade ediliyor. Projenin ilk bölümü olan Kapıkule-Çerkezköy bölümü şu anda Kolin İnşaat tarafından yapılıyor. YHT projesinin ikinci bölümünün; henüz nasıl yapılacağı belli olmayan ve tartışmalara neden olan Kanal İstanbul projesine uyumlu hale getirilmesi de iktidarın bu konudaki inadını gözler önüne seriyor. 
Binlerce dönüm arazi yok olacak
YHT projesi ikiye katlanan ek maliyet artışının yanı sıra gıda fiyatlarının yükseldiği bir dönemde binlerce dönüm tarım arazisinin yok olmasına da eleştiriliyor. YHT projesinin geçtiği güzergâh boyunca tarım arazilerinin olumsuz etkileneceği ve en az 10 bin dönüm tarım arazinin yok olacağı belirtiliyor. Trakya bölgesinde ayçiçek ekiminin gerçekleştiği tarım arazilerinin yok olması artan yağ fiyatlarını daha da yükselmesine neden olacak. 
‘Kamuya 3,6 milyar TL ek maliyet’
CHP Genel Başkan Yardımcısı Ahmet Akın; “Bilim insanlarının karşı çıktığı Kanal İstanbul projesi henüz başlamadan kamuya yük olmaya başladı. Kanal İstanbul ile aynı güzergâhta olan YHT projesinin 76 kilometre uzunluğundaki bölümünün maliyeti kanal nedeniyle 2 kattan fazla arttı. Doğanın katledilmesinden İstanbul’un susuz kalmasına, güvenlik risklerine kadar zaten tartışmalı olan Kanal İstanbul’la ilgili henüz tek bir çivi çakılmadan şimdiden en az 3,6 milyar TL tutarında kamuya ek yük gelmesine neden olmuştur” değerlendirmesinde bulundu.